onsdag 15. desember 2010

utplassering

Eikeli vgs
I forrige uke hadde vi utplasseringsuke. Vi skulle gå på forskjellige gymnasium for å få erfart hvordan det er å være elev på videregående skole. Det var lærerne som bestemte hvilken skole vi skulle prøve ut, men vi hadde selv fått sende inn ønsker. Jeg ble plassert på Eikeli vgs på linjen studiespesialiserende. Dette er en ,etter min mening, stor skole som er riktig så trivelig plassert i Bispeveien 10. Det blir litt vanskelig å beskrive hvor den ligger, men dersom man følger Nadderudveien lenge nok vil man etterhvert kjøre forbi Skolen er vel det man kan kalle midtpunktet til Bekkestua og Fossum, og er meget sentral til buss og bane hvor sistnevnte går hvert femtende minutt. Jeg hadde ikke noe vansker med å komme meg hit, og kunne enkelt gå på en en liten halvtime.


 Jeg hadde ikke noe særlig høye forhåpninger, og tenkte nok at Eikeli er en utrolig dårlig skole som kun de dummeste går på. Dette kommer nok av alle ryktene som går om Eikeli. Vi fikk en dårlig velkomst, og dette bidro ikke akkurat til å gi et bra førsteinntrykk, eller gi oss høyere forhåpninger. Vi ble nemlig sittende i en hvit, og ganske tom kantine uten noe som helst å gjøre i de førti utrolig kjedelige minutter! Så ble vi endelig oppdaget, og tatt med inn i det jeg vil kalle et ganske sterilt klasserom med utrolig små pulter. På kateteret kunne vi se ett par små figurer som vi senere skulle få vite at var dansende, lysende og syngende iPod-høytalere. Disse brukte vi i økonomitimen hvor vi skulle selge produktet og lage en reklameplakat som rett og slett stygg. Deretter hadde vi rettslære hvor en lærer fortalte oss om alle mulighetene vi har dersom vi velger rettslære. Og så fulgte språk. Her ble vi fortalt om de to linjene vi kunne velge innenfor engelsk: Flerkulturell engelsk og litterær engelsk. Jeg kommer nok til å velge begge oppgavene ettersom at dette var to veldig interessante fag. Også det etterfølgende faget samfunnsfag virket veldig gøy, og dette er noe jeg også kommer til å ta. Vi ble fortalt at det ikke bare er den vanlige historieforelesningen som venter deg, men også en hel time med diskutering, og morro. Og de som kjenner meg vet jo at jeg ikke akkurat misliker å diskutere. Hehe.

Den andre dagen gikk mye bedre, den var fylt med praktiske oppgaver, og var mer på realsiden av studiespesialisering. Dagen startet med slim-laging. Min samarbeidskamerat og jeg ble inspirert av jul i blåfjell, og lagde kongeblått slim som vi fikk ta med hjem. Andre time skulle vi dissekere dyreorganer. Dette syns jeg faktisk var ganske imponerende, og morsom opplevelse. Dessverre var lukten helt forferdelig, og den gjorde meg rett og slett så kvalm at jeg måtte gi opp. Neste time ble åpnet med den overraskende replikken "kjeft'a unger!" Vi hadde nå fått det vi hadde fått høre var den kuleste læreren. Han var lærer i samfunns-økonomi, og selv om jeg var veldig trøtt og sliten gjorde han timen veldig interessant. Han lærte oss litt om hvordan staten tar våre penger og bruker det på deg selv. Dette er nok et fag jeg kommer til å velge. Så var fysikktimen kommet. Jeg må si helt ærlig at jeg ikke skjønner så mye svensk, men det gikk forholdsvis greit. Vi lærte om svingningstiden til en planpendel, noe jeg syns var ok. Vår tid på Eikeli ble avsluttet ved en kjapp gjennomgang i auditoriet.

Noen av mulighetene man har om man velger ssp er:

Advokat,
Fysiker, 
Gründer
Journalist,
Lege, 
Lærer,
Politi,
m. mer


jeg må bare legge til at jeg er fult ut klar over at dette ikke ble et på langt nær bra nok innlegge, men jeg har skrivesperre til tusen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar